Conflicten vermijden door verbindende communicatie

Verbindende communicatie is een manier om met anderen te communiceren over je behoeften, zonder verwijten te maken. Het wordt ook wel geweldloze communicatie genoemd. Een verschil in verwachtingen kan in gesprekken namelijk makkelijk tot conflicten leiden. Bij geweldloze communicatie zoek je juist naar meer verbinding met de ander. Hierbij zijn vier verschillende stappen te onderscheiden.

Opbouw van geweldloze communicatie

Bij verbindende communicatie begin je met een beschrijving van de situatie. Dit is een beschrijving vanuit je eigen waarneming, waarbij je de ander vertelt wat je ziet of hoort. Je houdt het bij de feiten en geeft niet je mening. De tweede stap is uitdrukking geven aan wat de situatie met je doet. Ook hierbij geef je geen oordeel of verwijt, maar je maakt wel duidelijk wat je voelt. Daarna geef je aan wat je behoefte is. Je zegt niet wat de ander moet doen, maar beschrijft een hogere behoefte of waarde. Tenslotte benoem je je verzoek tot verandering op een open en uitnodigende manier, niet als harde eis.

Een voorbeeld van verbindende communicatie

Om het concreter te maken een praktisch voorbeeld. Na het avondeten ploft je partner op de bank en zit op de mobiele telefoon te scrollen. Jij wou graag nog wat bespreken over je dag, maar krijgt voor je gevoel nauwelijks ruimte daarvoor. Jullie hebben er eerder al ruzie over gehad en je wil graag dat er iets verandert. Met geweldloze communicatie zou je hier als volgt mee kunnen omgaan. “Ik zie dat je druk bezig bent met je telefoon. Ik voel me buitengesloten en wil graag nog wat vertellen over mijn dag. Het is voor mij belangrijk om mijn ervaringen te kunnen delen. Zou je daar straks naar willen luisteren?”. Zo kan verbindende communicatie je dichter tot de ander brengen, probeer het eens!

Benieuwd naar verbindende communicatie? Kijk eens op www.vinetraining.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.