Invloed uitoefenen op het zoekgedrag van de consument
Het zoekgedrag is de belangrijkste factor in een online marketing campagne. Dit komt omdat je hier de meest essentiële informatie uit kunt halen over klanten en mogelijk nieuwe klanten. Met deze informatie kun je jouw producten of diensten afstemmen op de consument. Zo kun je bijvoorbeeld lokaal gaan adverteren want 45% van de zoekopdrachten op mobiele apparaten worden lokaal gedaan. Ook kun je kijken welke doelgroep je het beste kunt bereiken. Dit doe je met tools zoals Google Analytics. Hiermee krijg je inzichten in het gedrag van de klant, maar ook hoelang ze op jouw website doorbrengen. Zo kom je ook achter de zoekintentie van een persoon.
Waarom is zoekgedrag belangrijk?
Het zoekgedrag van de klant geeft jou de meeste informatie. Wanneer je merkt dat bijvoorbeeld mensen zoeken op een “corona test” dan is het verstandig om dit woord ook in nieuwsberichten te gebruiken. Zo kun je klanten met een omweg naar je website lokken. Dit zorgt voor een gigantische stijging in het aantal bezoekers. Toen corona uitbraak merkte je in een maand tijd dat de zoekresultaten met 15-20% stegen. Zo kun je dit ook doen met mode trends en andere producten. Zorg dat je met pakkende teksten en de juiste zoekwoorden de consument bereikt.
Wat zijn de voordelen?
Het zoekgedrag geeft waardevolle en kwalitatieve inhoud. Zeker wanneer je op meerdere aspecten inzet kun je hier veel mee. Je kunt dit zowel met SEO als SEA gebruiken. De organische resultaten zijn blijvend. Daarentegen zijn de advertenties alleen op het moment dat je de campagnes voert. Wij raden daarom ook aan om in te zetten op Google SEO technieken en long tail zoekwoorden. Uiteindelijk kun je dus een nieuwe marketing strategie ontwikkelen. Met meerdere methodes kun je namelijk ook veel meer richtingen op. Hierdoor kan je dus ook meer omzet en meer winst bereiken.